Historia

 

 

Oxelösunds historia Redan i slutet av 1400-talet nämns Oxelösund som en bra, skyddad vik vid resor längs den svenska Östersjökusten. Gustav Vasa var en av många kungligheter som med sina skepp ankrade utanför Oxelösund under seglatser till och från den kungliga huvudstaden. År 1683 organiserades lotsverksamhet på Hävringe. Hävringe lotsplats var bemannad fram till 1986 då lotsarna flyttades in till lotskontoret i Oxelösund Sjöfart och handel har under lång tid bedrivits i Oxelösund. När järnvägen från Bergslagen blev klar 1877 tog hamnverksamheten fart på allvar. Mest exporterades trävaror och malm från gruvorna i Bergslagen. Kol från England dominerade på importsidan. I sluet på1800-talet fanns 14 ångkranar med tre tons lyftkraft. Fartyg på 10 000 ton DWT kunde med 106 hamnarbetare lastas på tre dagar. TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar) hade redan 1883 planer på att uppföra ett järnverk i Oxelösund. På grund av det första världskriget dröjde det emellertid till 1913 innan Oxelösunds Järnverk AB bildas och 1919 är driften igång. 1938 tar TGOJ över hamnen och expansionen av Oxelösunds hamn är ett faktum. Det egna rederiet trafikerar hamnen flitigt. Vid ingången av 1950 var Oxelösund en typisk svensk småstad med trähus och lummiga trädgårdar. Som ett av de sista samhällena i Sverige blev Oxelösund stad år 1950. Ortens befolkning uppgick då till 5200 personer. Näringslivet var starkt präglat av industrin och den största arbetsplatsen var järnverket med cirka 700 anställda En milstolpe i ortens utveckling blev Grängeskoncernens beslut att 1955 köpa aktiemajoriteten i Oxelösunds Järnverks AB, numera SSAB Oxelösund, beslutet hade inte bara betydelse för näringslivet utan påverkade hela samhället. Gränges hade redan tidigare intressen i samhället och dess näringsliv, bland annat genom att man förvaltade hamnen och järnvägen, och även genom järnverket som nästan uteslutande använde sig av järnmalm från Gränges gruvor i Bergslagen. Gränges köp av aktiemajoriteten i järnverket kan ses som ett första steg i de investeringar man ämnade göra i Oxelösund. Investeringarna möjliggjordes av att staten tidigare samma år inköpt den andel Gränges hade i gruvbolaget LKAB för en miljard kronor, och ett villkor för denna inlösen var att det kapital som därmed frigjordes skulle placeras i nya aktiviteter och ge sysselsättning i svensk industri. Oxelösunds Hamn hade vid det här laget blivit en strategiskt viktig hamn, inte bara för Oxelösund utan för hela samhället. Det beslutades därför av myndigheterna att uppföra en försvarsanläggning vid hamninloppet på Femöre 1962. I februari 1973 bildades Oxelölager AB. Uppgiften var att importera, lagra och distribuera olja genom att ta in större tankers för omlastning till mindre fartyg för vidaretransport till exempelvis Mälarhamnarna. Anläggningen med sju bergrum rymmer 1 milj m³ anläggningen var klar 1974. I samband med 1970-talets stålkris övertogs majoriteten av aktierna i Oxelösunds Järnverk av staten. 1978 sammanfördes Norrbottens Järnverk, Domnarvets Järnverk och Oxelösunds Järnverk till ett bolag med namnet Svenskt Stål AB.( SSAB). Hamnen ombildas 1980 från att vara en avdelning inom TGOJ till att bli ett aktiebolag,1981 blir Oxelösunds Kommun och SSAB Oxelösund aktieägare med 50% vardera. Oxelösunds Hamn AB är således bildat. För att utnyttja hamnen effektivt muddras hamnen till "Östersjömax" 1989, vilket betyder ett djup på 16,5 meter. Fartyg med större djup än detta kan inte ta sig in i Östersjön ,Stora Bält i Danmark sätter begränsningarna SSAB Oxelösund är idag det enda stålverk i Sverige som har en hel sammanhängande produktionslinje från råvara till till färdig valsad plåt. Verket producerar cirka 800 000 ton plåt per år 90% av det som tillverkas exporteras ut runt om i världen med i huvudsak båt . SSAB är världsledande på höghållfasta specialstål som Weldox,Hardox Armox, Toolox. Stål och hamnstaden Oxelösund är känd över stora delar av världen tack vare SSAB,s framgångsrika produktutveckling och marknadsföring. KLUBBMARITM OXELÖSUND bildades 1984 och firade 2014 30 årsjubileum